Gombold újra! Divat vagy valami más?
Március 31-én ismét finisébe érkezett a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium megbízásából a Design Terminál Non-profit Kft. irányításával megrendezett „Gombold újra! Divat a magyar” öltözéktervezési pályázat. A hazai viszonyok szerint kifejezetten nagyszabásúnak számító rendezvényt közel háromezren látták a helyszínen, a hatalmas érdeklődésnek köszönhetően azonban sokan kint rekedtek. Ők kivetítőn nézhették a bemutatókat, ez viszont egy fashion show esetében valljuk be, nem túl izgalmas.
Érkezés
A tavalyihoz hasonlóan a pályázat célja idén is a magyar viselettörténet megújítása, a tradicionális értékek beemelése a hazai és nemzetközi divatszakma látóterébe, valamint a fiatal tehetségek felkarolása volt. Már délelőtt izgalmasnak ígérkező programok várták a helyszínre látogatókat. Bemutatták „A magyar divat 1116 éve” című albumot, amely a honfoglalástól egészen napjainkig öleli fel a magyar divat történetét, majd pedig Szűcs Péter, a Marie Claire vezető szerkesztőjének moderálásával tervezők és a szakmához kapcsolódó szakértők beszélgettek a hazai helyzetről, érvényesülésről, lehetőségekről, finanszírozásról. A délelőtti program és az esti bemutatók között WAMP Fashion vásárral múlathatták az időt a látogatók.
Idén két bemutatót is láthattunk, ám már az elsőre úgy megtelt a Millenáris C épülete, hogy ezután csak a VIP vendégeket és a sajtó képviselőit engedték be a szigorú biztonságiak. Akik a hatalmas érdeklődés miatt, sajnálatos módon kint rekedtek, azok egy kivetítőn kísérhették figyelemmel a bemutatókat, igaz a hatalmas szélben ez sovány vigasz lehetett a számukra, akik pedig bejutottak azok a tömegben kereshettek maguknak ülő, de leginkább álló helyet. A fotósoknak szerencsére nem kellett a tömegben furakodniuk, hiszen egy egész nagy dobogót állítottak fel a számukra, amelyről sokan, sok jó képet készíthettek, főleg azok, akiknek sikerült úgy helyezkedniük, hogy a kifutó előtt mozgó karos kamera ne libbenjen be újra és újra a képtérbe. Sajnos ehhez hasonló problémával – azaz, hogy az eseményeket rögzítő tévés stábok az izgalmasabb képek elkészítésének érdekében figyelmen kívül hagyják a fotós kollégák, sőt a közönség és a zsűri érdekeit is – már több rendezvényen is találkoztunk.
A szervezők egyébként igazán igyekeztek jó körülményeket biztosítani a munkánkhoz. A sajtósokat külön sajtószoba várta, ahol az egész napos rendezvény ideje alatt kicsit megpihenhettek, leülhettek, nyugodtan dolgozhattak.
Bemutató
A vendégekkel teljesen megtelt csarnok közepén hatalmas, fehér kifutó nyújtózott, amelyet egy ledfallal választottak ketté.
A 17.00 órára meghirdetett első bemutató a már befutott, fiatal magyar divattervezők 2012/2013 őszi-téli kollekcióját vonultatta fel, ahol olyan tervezők alkotásaival találkozhattunk, mint Sármán Nóra, Tomcsányi Dóra, Mojzes Dóra, Szegedi Kata, Benus Dániel, a KEPP Showroom, Lakatos Sándor, Abodi Dóra, az Artista, Konsánszky Dóra és Gyöngyösi Renáta. A modellcsapatot alapvetően jól válogatták össze, a lányok többsége bájos arcú, csinos volt és szépen mozgott. A haj és a smink is kiválóan sikerült, a natúrnak ható arcot feldobta a kissé élénk rúzs, a fejbúbon megemelt lefelé pedig rafináltan összefont frizura pedig univerzálisan illett az összes bemutatott ruhához. A hatalmas költségvetés ellenére a világítást itt sem sikerült tökéletesen megoldani, a koreográfia viszont a rengeteg ruha bemutatására kiválón alkalmasnak tűnt, a térelválasztó kivetítő mindkét oldalát bejárták a kollekciók.
A szünetet követően, megkezdődhetett a valódi Gombold újra! divasthow, azaz azoknak a – közel ezer indulóból beválasztott – pályaműveknek a bemutatója, amelyek a zsűri szerint a döntőbe jutottak. A zsűriben a magyar szakemberek mellett a nemzetközi divat is képviseltette magát méghozzá Florence Deladriére személyében, akit a francia Marie Claire divatszakértőjeként igazán hiteles elnöknek nevezhetünk. A tavalyival ellentétben idén két kategóriában is indulhattak a lelkes jelentkezők, a korábbihoz hasonlóan a „Kortárs öltözéktervezés” elnevezésűn, valamint az idei újításon a „Design és hagyomány” kiírásún. A kategóriák bővülése alapvetően jó ötletnek mondható, az azonban már kevésbé, hogy a bemutatón pontosan nem tudhattuk, hogy az éppen látott kollekció melyik kategóriában is indult. A kettő között jó lett volna egy aprócska szünet, főleg azért, mert mindkét kategóriában lehetett öltözékekkel és kiegészítőkkel is pályázni, s így már valóban elég kaotikussá vált a helyzet, még akkor is, ha a kiegészítőket azért némi odafigyeléssel fel lehetett ismerni. S bár a ruhákat nem szoktuk méltatni, hiszen egyéni ízlés kérdése, hogy kinek mi tetszik, azt azonban észre kellett vennünk, hogy a pályázók zöme jelmezszerű darabokat vonultatott fel.
Az egész napos program végén kihirdették a kategóriák győzteseit, akik a pénzdíj mellett egyéb nyereményeket és lehetőségeket kaptak, valamint a különdíjakat, amelyekből szintén akadt bőven. A 2012-es Gombold újra! első díját a Design és hagyomány kategória kiegészítő szekciójában Vitányi Anna kapta „Szürkemarhás kendő” kollekciójával, míg az öltözékek között Somogyi Alett bizonyult a legjobbnak subázási technikával készült ruháival. A Kortárs öltözéktervezési pályázat kiegészítői közül a MIMM formáció vihette haza az első díjat, akiknek munkái a kalotaszegi írásos hímzések és hímes tojások motívumaiból táplálkoztak. Szintén ebben a kategóriában az öltözékek közül Farkas Anett „Zsindely” kollekcióját ítélte a legjobbnak a zsűri, amely a népi építészetben fellelhető szerkezeteket, geometriát és anyaghasználatot emelte be a kortárs öltözködés világába.